Algemene informatie > Keuze voor het speciale of reguliere onderwijs voor een kind met het syndroom van Down.
In maart 2009 werd door MEE en Early Bird
een thema-avond georganiseerd.
Er werd besproken waarom de ene ouder kiest voor speciaal onderwijs
en de ander voor de reguliere basisschool.
Ik ben er heen gegaan en heb het volgende genoteerd.
Zeker niet de woordelijke vertaling,
maar in dit stukje heb ik geprobeerd om de sfeer aan te geven.
Niets is goed of slecht dat voorop gesteld.
Je maakt een keuze die bij jou en je kind past.
Gewoon iets om door te lezen en er even bij stil te staan.
Miriam - Downvision
Bevindingen van een moeder die koos voor het speciaal onderwijs
Positief:
Negatief:
Begeleidster vanuit speciaal onderwijs aan het woord
Het is heel belangrijk dat je kijkt naar wat bij je kind past. Maar ook waar jij je als ouder goed bij voelt. In het reguliere basisonderwijs moet je kind er tegen kunnen dat hij 'anders' is, dat hij vaak de laatste zal zijn. Maar het speciaal onderwijs is vaak verder weg van huis en moet je kind met de bus.
Hoe speciaal is dit soort onderwijs?
In het speciaal onderwijs wordt hoog ingezet op communicatie. Dus leren lezen om te leren praten. Praktisch rekenen en zelfredzaamheid zijn vakken op school. Dus min of meer voorbereidend op de maatschappij. Ook is er nog ruimte voor spel.
Maar speciaal onderwijs is ook gewoon!
Gewoon een weekrooster, werkend vanuit thema´s, methodes die op de basisschool
gebruikt worden zijn hier ook (alleen doen ze er iets langer over), naschoolse
opvang is ook mogelijk.
Kortom, het is gewoon onderwijs.
Maak een afspraak en je kunt zelf een kijkje gaan nemen.
Je kunt van een ambulant begeleider ondersteuning verwachten:
Bevindingen van de moeder die koos voor het regulier
onderwijs
Gewoon waar kan en speciaal waar nodig!
Voordat haar kind naar de basisschool ging, bezocht het al
Early Bird | 0 – 2 ½ jaar |
Reguliere peuterspeelzaal | 2 ½ - 4 jaar |
Schoolvoorbereidend klasje (Early Bird) | 3 – 4 jaar |
Voordat de beslissing voor het reguliere onderwijs werd genomen, werden beide
soorten scholen bezocht.
De keuze viel op de school in de wijk. Deze school stond met het hele team open
voor de komst van een kind met downsyndroom. Niet op iedere school werd even
enthousiast gereageerd. De school moet het wel aandurven en als ouder zijnde
moet je het idee hebben dat je kind zeker welkom is!
Extra ondersteuning in de klas:
Daarnaast was er een aantal extra activiteiten:
Voor iedere nieuwe leerkracht is het best angstig. Je weet niet goed wat het betekent voor je lesgeven. Ook de twijfel of je het kind wel goed kunt begeleiden is groot. Maar vergeet niet dat er ook 'hulptroepen' zijn / begeleiding is, die moeilijkheden mee opvangen.
Voor dit kind was het prettig om op de wijkschool te zitten. Hij was bekend
in de buurt en maakte speelafspraken. De andere ouders leerden hem ook kennen
en dat was voor zijn moeder fijn wanneer er een keer opvang geregeld moest worden.
Voor de andere kinderen is het ook goed te beseffen dat niet iedereen hetzelfde
is en dat je leert rekening houden met elkaar.
Het is dus een win – winsituatie.