Praktijkvoorbeelden > De eerste stappen met Leespraat
Voorbeeld 1
Ruim een half jaar geleden wilde ik starten met het matchen van woorden met
T. (toen ruim 3 jaar oud). Het sprak haar niet aan.
Ik ben toen begonnen met haar naambordje te versieren en ieder keer als ik met
T. werkte, bekeken we haar naam.
Op een gegeven moment zijn we verder gegaan met het woord ‘ik’,
kijken in de spiegel en het woord schrijven. Daarna ‘papa’, ‘mama’,
en ‘J’ (haar broer) met hun foto’s. De namen mocht ze opvissen
met een magnetische hengel.
Nu zijn we zover dat ze deze 5 woorden zelf kan lezen en gaan we het uitbreiden.
Zo zie je maar weer, de aanhouder wint!
Voorbeeld 2
1 kind van ruim 3 jaar. Om te laten ervaren dat je iets met die ‘woordjes’
kunt doen, maken we een eigen leesboek. Een liedje over de boerderij sprak erg
aan en al die dieren maken andere geluiden, dus heel leuk om hier iets mee te
doen.
Centraal staat het zinnetje: ‘hallo (koe), ik ben ….. en daarbij
het geluid wat het beest maakt en de naam van het beest. We zijn er nu al enkele
weken zinvol mee bezig.
Geduld voor het woorden matchen is er nog niet, maar dat is een volgende stap.
Wel hebben we kennis gemaakt met zingen en dierengeluiden, vooraan in de rij
en achteraan, voor en achter het hek, potloodgreep bij het kleuren en het bladeren
en lezen in een boek.
Dat lezen dat komt nog wel!