Praktijkvoorbeelden > Tja, wat is STOER?
Wil je dat een kind bijgestuurd wordt in z’n sociale gedragingen, dan
moet hij/zij er zich wel bewust van zijn.
In de klas zijn we gestart met een woordveld over ‘stoer’.
Daaruit kwam naar voren dat er dingen zijn die meer met jezelf en je eigen keuzes
te maken hebben. Denk aan: skaten en stoere sprongen, stoer kapsel, piercings.
Dat noemden we de zonnetjes-stoere dingen, zij kwetsen geen andere mensen. Ook
heb je stoere dingen waar andere mensen last van hebben bijv. schelden, pesten,
‘fikkie stoken’. Dit zijn de regenbui of bliksem-stoere dingen.
Het woordveld hebben we gecategoriseerd.
Deze
dingen hebben we getekend en geplakt in ons eigen stoere boek met rode en groene
bladen. Nu nog zelf de teksten erbij schrijven en de klas is zich bewust van
stoer gedrag.
Het viel op dat de kinderen erg enthousiast meewerkten en zelf ook nieuwe dingen
aandroegen.