Wat doen wij > Een middag met B, 23 jaar, downsyndroom

<< TERUG

Wanneer ik binnenkom maken we eerst een praatje over het werk en de afgelopen week. Ondertussen leg ik mijn materialen/werkbladen per item op tafel. B. mag iedere week de volgorde bepalen. Hij geeft duidelijk aan waar hij wel en geen zin in heeft. ´praten over gevoelens´ bijvoorbeeld is niet favoriet, maar mag niet iedere week aan de kant geschoven worden. We maken dan de afspraak dat het volgende week wel ter sprake komt en daar houden we ons aan.

Opsomming van activiteiten

Klok kijken

Iedere week komt dit aan bod. We zijn begonnen met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en daarna een mix hiervan. De woorden over en voor lijken erg veel op elkaar en zaaien verwarring. Samen spraken we handelingen af die bij de betreffende klok hoorde en op deze manier is het gelukt. Daarna kwamen 5 en 10 over en 5 en 10 voor aan de beurt. Regelmatig de andere tijden blijven oefenen en op dit moment zijn we de hele klok rond en oefenen we alle tijden door elkaar.

 

Data lezen

We zijn gestart met het opdreunen van de maanden en kijken welk cijfer er bij die maand hoorde. D.m.v. onthoud het plaatje hebben we dit ingetraind.  Daarna zijn we verder gegaan met het lezen van data als  12-06-2015. Toen B. dit vlot deed zijn we overgestapt naar de houdbaarheidsdata op levensmiddelen. Wat blijft nog lang goed en wat moet je het eerste opmaken? Is er iets over de datum dat je dus niet meer mag eten? Dit heeft hij nodig wanneer hij zelfstandig begeleid gaat wonen en hij etenswaren in zijn koelkast heeft.

 

Lezen

B. kan lezen, maar dit moeten we wel blijven oefenen. Uit zichzelf zal hij geen boek pakken en ik hoopte door enthousiast mee te lezen en informatieboekjes te nemen, dat hij uit zichzelf een boek zou gaan pakken. Dit is nog niet het geval, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk! We lezen teksten, beantwoorden vragen en doen verschillende taalspelletjes als welke letter hoor je vooraan/achteraan en in het midden, eindrijm en nieuwe letters ervoor zetten (aan maan staan baan) met bijbehorende betekenissen. Deze werkbladen haal ik van de site www.opjeeigenwijze.nl. B. vindt het erg leuk om dit te doen. Hij houdt ook van woordzoekers, dus dat plannen we ook in. Op deze manier zijn we goed met taal en betekenissen bezig. Vaak komen er woorden voor waarmee je kunt teruggrijpen naar een situatie uit het dagelijkse leven of sociale vaardigheden. Dat bespreken we dan natuurlijk.

 

Geld

We zijn gestart met het betalen van hele euro´s onder de 10, daarna onder de 100, aangevuld met eurocenten. De eurocenten ronden we af op de vijf of tiental, want 1 en 2 centen worden eigenlijk niet meer gebruikt. Op dit moment leest B. de bedragen tot 100 euro en kan dit betalen. Soms vindt hij het leuk om boven de 100 te gaan. Hij is erg betrokken. We betalen op een vaste manier om geen verwarring te veroorzaken. Samen zijn we al eens boodschappen gaan doen en B. mocht betalen! Daarna nog een kopje koffie drinken in een lunchroom en dat moet ook betaald worden natuurlijk.

 

Spel

Tijdens het werken verzorgt B. zelf het een kopje thee en ter ontspanning doen we ook het kaartspel pesten. Buiten dat dit heel gezellig is, levert het ook bespreekbare situaties op als winnen en verliezen, boos worden en eerlijk spelen.

 

Huishoudelijke taken

We bekijken samen hoe een taak aan te pakken en wat B. al weet. Op het moment dat bepaalde handelingen al bekend zijn, proberen we die in de taak te verwerken. We maken foto´s die geplaatst worden op werkkaarten. Deze kan hij zelf uitlezen wanneer hij niet meer precies weet hoe de taak verricht moet worden. Op deze manier hebben we al besproken: badkamer/toilet schoonmaken, kamer stoffen en stofzuigen, was strijken en opbergen, bed verschonen.

Iedere week werken we 2 uur en ik mag wel zeggen dat B. en ik samen erg veel leren van elkaar. Het is heel gezellig en de werktijd vliegt om.

<< TERUG