Wie zijn wij > Miriam van Oorschot

<< TERUG

Mijn naam is Miriam van Oorschot en van beroep ben ik leerkracht basisonderwijs. Tijdens mijn werk als leerkracht vond ik het belangrijk dat de sfeer in de groep goed was, omdat kinderen alleen kunnen leren als ze zich prettig voelen. Na enkele jaren ervaring en inmiddels zelf moeder van 2 kinderen begreep ik dat niet alle kinderen op dezelfde manier leerden.
Dat iedereen KAN en MOET leren staat voor mij als een paal boven water, alleen gedijen sommige kinderen beter als de leerstof ze anders wordt aangeboden.
Nadat ik gestopt was met het groepswerk, heb ik me gericht op kinderen die blokkeerden in het onderwijs. Zij hadden zoveel negatieve leermomenten gehad dat ze min of meer bang waren geworden voor het leren en nieuwe ervaringen.
Opbouwen van het zelfvertrouwen, geloven in het kunnen van deze kinderen en leerstof aanbieden in stressloze situaties, leverden goede resultaten.

Toen werd ik gevraagd om een kind met het syndroom van Down te begeleiden. Ik vond het een voorrecht om deze jongen van 5 jaar op een reguliere basisschool te mogen zien ontwikkelen. Ik hoorde ook van het voorbereidend klasje van Early Bird en ik ben daar gaan kijken. Tja, toen was ik verkocht. Ouders vroegen mij hun kind thuis te begeleiden. Aanleren van schoolse vaardigheden als knippen en plakken, kleuren en vormen leren, werken aan de taakhouding en concentratie, maar ook leren lezen om te leren praten. En ik mocht dit allemaal doen vanuit mijn visie:

IEDEREEN KAN EN MAG LEREN, ER BESTAAN GEEN PLAFONDS!

Nu heb ik een eigen praktijk en ik begeleid kinderen met het syndroom van Down. Ieder kind is anders, maar telkens probeer ik te zoeken naar een ingang om tot leren te komen. Waar heeft een kind behoefte aan, hoe wordt hij zelfstandig en kan hij zichzelf leren redden. Ik werk bij het kind thuis of op de basisschool en samen met de ouders en/of leerkracht bekijken we op welk gebied ik het beste aan de slag kan gaan, wat zijn de hulpvragen. Alles in goed overleg.

Naast deze leeftijdscategorie, mag ik ook werken met een jongen van 19 jaar die bijna (begeleid) zelfstandig gaat wonen. Samen leren we hoe we bepaalde huishoudelijke taken aanpakken. We maken foto’s en leggen vast op welke manier een taak het beste uitgevoerd kan worden. Heel iets anders, maar wel leren op een eigen manier.

Bij Stichting Scope heb ik cursussen gevolgd bij Hedianne Bosch: Leren lezen om te leren praten en Voorbereidend rekenen. Hier heb ik weer veel nieuwe ideeën opgedaan en ben mogelijk nog enthousiaster geworden. Je blijft zelf leren en zoeken naar invalshoeken zodat je bereikbaar bent voor ieder kind.

Daarnaast heb ik een cursus ‘Medierend Leren’ gevolgd gebaseerd op de Feuerstein-methode.
In deze methode staat het begrip ‘modificeerbaarheid’ centraal, wat wil zeggen dat de mens effectiever kan leren denken zodat hij/zij zelf problemen kan oplossen in andere nieuwe situaties,
Waarom deze cursus zo goed bij mij past? Omdat de cursus, net als ik, ervan uitgaat dat de leerling geen fouten maakt. Als de leerling iets niet begrijpt, stel ik me de vraag: ‘heb ik het jou goed uitgelegd?’.

Jammer dat er geen 48 uur in een dag zitten, want er valt nog zoveel te leren!

Miriam van Oorschot

<< TERUG